Bjorn-n.reismee.nl

Let's go East! deel 3 (Slovenië & Italië)

Ljubljana. Maribor, Bled, Skofia Loka, Postojna, Koper (Slovenië) & Trieste (Italië)

Om het af te leren begon afgelopen donderdag het derde en (voorlopig) laatste deel van de Erasmustripjes. Net zoals de voorgaande twee vakantie besloten we enkele dagen van te voren dat het wel een leuk idee zou zijn om een rondreis per auto door Slovenië te maken. Een paar dagen later werd de motor van de enorme Ford transit bestelbus gestart en zetten we met z’n achten koers richting Slovenië. Na een korte kennismaking met de Hongaarse politie en Sloveense douanebeambten, maakten we een stop in Europese Cultuurhoofdstad 2012 en tweede stad van Slovenië; Maribor. Het stedelijke hebben we niet echt kunnen ontdekken, maar als dorp was het zeker bezienswaardig. Een uurtje later arriveerden we in Ljublijana en was het even wennen aan de West-Europese prijzen die we ook echt in Euro’s moesten betalen. Ondanks dat we ons in de hoofdstad van het land bevonden was het centrum niet heel groot en was er vrijwel niemand op straat, waardoor we de rest van de avond het hele centrum voor ons zelf hadden.

Hetzelfde overkwam ons de volgende dag in Bled. Het dorpje en alpenmeertje lagen er verlaten, maar daarom niet minder mooi bij. Na een stevige wandeltocht om het hele meer heen was onze volgende stop de lokale Lidl. Als een stel hysterische kleuters in een snoepzaak renden we door de winkel heen, terwijl we onze mandjes volgooiden met lekkere en goedkope spullen. Ondanks dat de horeca in Boedapest echt goedkoop is, kan ik nog niet echt wennen aan de Hongaarse supermarkten. Naast het feit dat de winkels niet bepaald uitpuilen van de lekkere dingen zijn ze ook best duur. Zelfs bij de Aldi verkopen ze nauwelijks producten die minder dan een euro kosten. Na een uitgebreide picknick in de mega bus, vertrokken we weer richting Ljubljana. Ondanks dat het inmiddels donker was, besloten we nog onderweg nog een willekeurige plaats te bezoeken. Na een blik op de kaart kozen we voor het stadje ‘Skofia Loka’ zonder enig idee te hebben waar we zouden belanden. Uiteindelijk bleek het een prima keus en kwamen in een schattig middeleeuws stadje terecht. ’s Avonds laat vonden we eindelijk iets wat op bruisend stadsleven leek. Na tips van andere mensen uit het hostel bezochten we het uitgaansgebied Metelkova. Het is een groot oud kazernecomplex uit de tijd van de Balkanoorlogen en is omgevormd tot een alternatief cultuurterein met bijzondere clubs en cafés. Ondanks dat de volgende ochtend een lange stadswandeling gepland stond, zijn we lang blijven plakken en hebben ons er uitstekend vermaakt.

Tijdens de wandeltocht bleek opnieuw dat het gezegde ‘klein maar fijn’ helemaal op Ljubljana van toepassing is. Het is geen bruisende grote stad zoals Boedapest, maar wel heel mooi en relaxed wat juist even fijn was. Na de stadswandeling en ons in de landelijke demonstratie tegen de bezuinigingen gemengd te hebben, verruilden we de stad voor de grotten van Postojna. Met een mijnwerkerstreintje werden we de berg ingereden naar een indrukwekkend grottencomplex. Omdat de groep voor de Duitstalige rondleiding zo klein was kregen we er nog gratis 50 japanners bij. De gids bleek ook Nederlands te spreken en ging zo op in zijn gesprek over de Nederlandse onderwereld dat hij al snel de 10 Duitsers en 50 Japanners achter ons een beetje verwaarloosde. Na de grotten reden we door naar de kust waar we een nachtje in Koper verbleven. De volgende ochtend verlieten we Slovenië en staken we de grens over naar Italië. In Trieste hebben de hele dag vooral besteed aan het zoeken naar een parkeerplaats, wandelen en natuurlijk pizza en ijs eten. Moe maar voldaan lieten we Trieste ‘a avonds achter ons op weg terug naar Boedapest.

Back in Budapest

Aan al het reizen is nu (waarschijnlijk voorlopig) even een einde gekomen. Mijn koffertje begint ernstige slijtageverschijnselen te vertonen en er moet toch ook nog even gestudeerd worden. Tijdens het posten van dit verslag zag ik dat ik sinds de introductie tijd eigenlijk niets meer van me heb laten horen. Ik kan de extra vrije tijd nu dus goed besteden aan het schrijven van een verslagje van wat ik de afgelopen maanden nou in Boedapest zelf gedaan heb. Maar voor nu lijkt dit me wel weer even meer dan genoeg tekst ;)

Groetjes aan iedereen!

Björn